Tværfagligt samarbejde

Når vi er bekymret for et barn/en børnegruppe, drøfter vi med forældrene, hvad vi kan gøre for at hjælpe barnet/børnegruppen. I første omgang forsøger vi at løse det med de muligheder, vi selv har. Vi arbejder f.eks. med legegrupper, hvor den voksne deltager i legen og benævner og guider barnet/børnegruppen.

Ved behov gør vi brug af vores tværfaglige samarbejdspartner i PPS.

PPS består af:

• Specialpædagogisk vejleder
  • Psykologer
  • Tale-/hørekonsulenter
  • Børnefysioterapeut
  • Tosprogspædagog
  • Sundhedsplejerske

PPS kan tilbyde råd og vejledning til forældre og pædagogisk personale og specialpædagogiske bistand til enkelte børn eller børnegrupper, Der kan ydes specialpædagogisk bistand til enkelte børn eller grupper, når det efter et råd og vejledningsforløb vurderes nødvendigt for at understøtte videre trivsel og udvikling.

Er der behov for at koordinere indsatser på tværs af fagområder, kan vi indkalde til et tværfagligt distriktsmøde. Her vil forældre og pædagogisk personale sammen med et tværfagligt team af professionelle drøfte, hvordan vi bedst muligt hjælper og støtter barnet og familien.

Der er lidt forskel på, hvem der deltager i møderne, men ens for alle møderne er, at forældrene er inddraget i beslutningen om, hvem der skal deltage. Generelt vil følgende deltage: kontakt pædagog, daglig pædagogisk leder, specialpædagogisk vejleder, psykolog, sundhedsplejerske, socialrådgiver og dagtilbudsleder.